|
|
|
Catalogue | CDs | Gallery | Texts | Meladina | Performances | Scores | Lebrecht archive | contact | home3 |
|
STRING QUARTET no7 op146
2005 15 min. (In memory of Shostakovich) Commissioned by Cork and Cheltenham
festivals.
The idea of this composition came to
me in a dream, in which I have heard a beautiful bird-like singing recalling
one of the happiest musical themes by Dmitri Shostakovich (the very beginning
of his 3rd Quartet). This sound-vision was always with me while I
was working on my 7th String Quartet, a tribute to Shostakovich. The opening
theme begins as a chain of descending fourths in a syncopated rhythm that
form also the rest of the themes of the piece. There is only one movement
in the Quartet; however it has the elements of a hidden cyclic form that
includs a sonata form, variation-passacaglia, waltz-scherzo and rondo strangely
entwined together. The whole work is a dream-like musical action with a
complex system of symbols, images, allusions, half-quotes and real quotations
that difficult logically to explain. The actual citation from the opening
of Shostakovich’s 3rd Quartet appears immediately after the main climax
in the development section (b.260) but then it is dissolved in high register
of the instruments uncovering its strong genetic relation to the themes
from J.S.Bach (the 2nd Fugue C minor from WTK) and N.A.Rimsky-Korsakov
(the second movement of “Scheherazade”). The piece ends with mysterious
col legno tapping of the name “Dmitri Shostakovich” with the Morse code.
Dmitri N. Smirnov
Идея сочинения пришла мне во сне, в
котором мне прислышалось красивое птицеподобное пение, напоминающее одну
из счастливейших музыкальных тем Дмитрия Шостаковича (самое начало его
3-го квартета) Это звуковое видение постоянно было со мной, пока
я работал над своим Седьмым квартетом, посвящением Шостаковичу. Начальная
тема возникает как цепь нисходящих кварт в синкопированном ритме,
которые служат также основой остальных тем сочинения. В квартете только
одна часть, хотя в ней скрыты элементы циклической формы, включающие сонату,
вариации-пассакалью, вальс-скерцо и рондо странным образом переплетённые
воедино. В целом, квартет представляет собой подобие сновидения, музыкальное
действие со сложной системой цитат, символов, образов, аллюзий, половинчатых
и реальных цитат, причинно-следственную связь которых трудно логически
объяснить. Фактическая цитата из начала 3-го шостаковического квартета
возникает сразу после генеральной кульминации разработки (т. 260) но она
тут же растворяется в высоком регистре инструментов, обнаруживая свою родовую
связь с темами Баха (2-я фуга до-минор из ХТК) и Римского-Корсакова (2-я
часть Шахерезады). Пьеса кончается таинственным выстукиванием имени “Dmitri
Shostakovich” азбукой морзе.
Дмитрий Н. Смирнов
|
|
|