String Quartet no7 op146
Струнный Квартет №7 ор146
 
Catalogue CDs Gallery Texts  Meladina Performances Scores Lebrecht archive contact home3

 
STRING QUARTET no7 op146 2005 15 min. (In memory of Shostakovich) Commissioned by Cork and Cheltenham festivals. 

The idea of this composition came to me in a dream, in which I have heard a beautiful bird-like singing recalling one of the happiest musical themes by Dmitri Shostakovich (the very beginning of his 3rd Quartet). This sound-vision  was always with me while I was working on my 7th String Quartet, a tribute to Shostakovich. The opening theme begins as a chain of descending fourths in a syncopated rhythm that form also the rest of the themes of the piece. There is only one movement in the Quartet; however it has the elements of a hidden cyclic form that includs a sonata form, variation-passacaglia, waltz-scherzo and rondo strangely entwined together. The whole work is a dream-like musical action with a complex system of symbols, images, allusions, half-quotes and real quotations that difficult logically to explain. The actual citation from the opening of Shostakovich’s 3rd Quartet appears immediately after the main climax in the development section (b.260) but then it is dissolved in high register of the instruments uncovering its strong genetic relation to the themes from J.S.Bach (the 2nd Fugue C minor from WTK) and N.A.Rimsky-Korsakov (the second movement of “Scheherazade”). The piece ends with mysterious col legno tapping of the name “Dmitri Shostakovich” with the Morse code. 
    FP: 27 June 2006, 20.00 West Cork Festival, Main Evening Concert - Celebrating Shostakovich 1906-2006, played by Vanbrugh Quartet.  


Dmitri N. Smirnov


 СЕДЬМОЙ СТРУННЫЙ КВАРТЕТ ор146 (Памяти Шостаковича) 2005 15 мин. Заказ Вест-Корк и Челтенем фестивалей . 

Идея сочинения пришла мне во сне, в котором мне прислышалось красивое птицеподобное пение, напоминающее одну из счастливейших музыкальных тем Дмитрия Шостаковича (самое начало его 3-го квартета)  Это звуковое видение постоянно было со мной, пока я работал над своим Седьмым квартетом, посвящением Шостаковичу. Начальная тема  возникает как цепь нисходящих кварт в синкопированном ритме, которые служат также основой остальных тем сочинения. В квартете только одна часть, хотя в ней скрыты элементы циклической формы, включающие сонату, вариации-пассакалью, вальс-скерцо и рондо странным образом переплетённые воедино. В целом, квартет представляет собой подобие сновидения, музыкальное действие со сложной системой цитат, символов, образов, аллюзий, половинчатых и реальных цитат, причинно-следственную связь которых трудно логически объяснить.  Фактическая цитата из начала 3-го шостаковического квартета возникает сразу после генеральной кульминации разработки (т. 260) но она тут же растворяется в высоком регистре инструментов, обнаруживая свою родовую связь с темами Баха (2-я фуга до-минор из ХТК) и Римского-Корсакова (2-я часть Шахерезады). Пьеса кончается таинственным выстукиванием имени “Dmitri Shostakovich” азбукой морзе. 
    Премьера: 27 июня 2006, Вест-Корк фестиваль. Исполнители: Ванбрух-Квартет.
 

Дмитрий Н. Смирнов
 The score is available from Meladina Press
 The score is available from Meladina Press
Quartets / Стр Квартеты
1st Quartet / Квартет №1
2nd Quartet/Квартет №2
3rd Quartet/ Квартет №3
4th Quartet / Квартет №4
5th Quartet / Квартет №5
6th Quartet / Квартет №6
7th Quartet / Квартет №7
opp 85a, / 123, / 129a
Index / индекс

 





Хостинг от uCoz